პროფესიის არჩევასა და თვითრეალიზაციასთან დაკავშირებული პრობლემები
მოზარდობის პერიოდი კიდევ იმითაა საყურადღებო და გამორჩეული, რომ ხდება საკუთარი შესაძლებლობების მოძიება და ამ შესაძლებლობებზე დაყრდნობით თვითდამკვიდრების პირველი მცდელობები. ინტერესთა სფეროს მრავალგვარობიდან გამომდინარე, პროცესი, ცხადია, ვერ იქნება სრულყოფილი და მოზარდიც თვითგამორკვევას ძნელად ახერხებს. ეს კი ერთ-ერთი სტრესორია. საკუთარ თავში გარკვევის პროცესში ხშირია
საკუთარი შესაძლებლობების არასწორი შეფასება: ნიჭების, ტალანტების, ინტელექტუალური რესურსების გადაჭარბებით ან ნაკლულად აღქმა.

პროცესს ზედ ერთვის ცხოვრების სხვადასხვა პერიოდში პედაგოგების, თანატოლების, მშობლებისა და ახლობელთა წრის მიერ მიცემული შეფასებების რწმუნებულებების სახით აღბეჭდვა, არასწორად გაშინაარსებული პასუხისმგებლობები ახლობელთა მიმართ. რაც შეეხება პროფესიის არჩევას: ბოლო წლებში სასწავლო პროცესებში ჩართულმა კომერციულმა სისტემებმა (სწავლასთან დაკავშირებული საფასურის გადახდა) მოზარდთა უმეტესობისათვის უმაღლესი განათლების მიღების საკითხი დაუკავშირა სოციალურ და ეკონომიურ ფაქტორებს.

საზოგადოებრივი აზრის გავლენით ან ფსიქიკაზე ზემოქმედების სხვა ფორმების გამო, (რეკლამა, მშობლების სურვილი, ოჯახური ტრადიცია, მეგობრების არჩევანი და სხვა) ხშირად მოზარდი პროფესიას ირჩევს რომელიმე უნივერსიტეტზე და არა დარგზე ორიენტირებით. მაგ. მთავარია გახდეს x უნივერსიტეტის სტუდენტი, დასაუფლებელ პროფესიას კი მნიშვნელობა არ აქვს. ცხადია პროცსი გავლენას ახდენს მოზარდის ფსიქიკაზე და ამახინჯებს მას.

რამდენიმე რეკომენდაცია მშობლებისთვის:

1. ნუ ეცდებით საკუთარი განუხორციელებელი სურვილები შვილების მოღვაწეობის ასპარეზად აქციოთ.

2. პროფესიის შერჩევისას უპირატესობა მიანიჭეთ მოზარდის მისწრაფებებსა და ტალანტებს, ასევე მის სურვილებს.

3. შვილების უნარების შეფასებისას მოერიდეთ იარლიყების მიწებებას_”შენ ძალიან ნიჭიერი ხარ”, ანდაც პირიქით,_”უნიჭო, უმაქნისი ხარ” და ა. შ.

პედაგოგები სასურველია მოერიდონ მოზარდის შესაძლებლობების გაზვიადებულად წარმოჩენას, ანდაც მათ დაკნინებას. მოსწავლეთა ინტელექტუალური რესურსების საკუთარ ნებასა და მიზნებთან დაკავშირებას. ეს შემდგომში სერიოზულ გართულებებს იწვევს.

თავად მოზარდებს:

1. დაეუფლეთ იმ პროფესიას, რომელიც გსურთ. გაითვალისწინეთ სხვათა აზრიც, მაგრამ იმოქმედეთ საკუთარი ინტერესებიდან გამომდინარე.

2. გაითვალისწინეთ საკუთარი უნარები და შეაჯერეთ ისინი სურვილებთან.

3. დაწვრილებითი ინფორმაცია მოიძიეთ არჩეული პროფესიის დადებით და უარყოფით მხარეებზე. გაითვალისწინეთ ისიც, რომ მხოლოდ მაღალი ანაზღაურება არ ნიშნავს საკუთარი თავის რეალიზებას. პროფესია თვითრეალიზების საშუალებას მხოლოდ მაშინ მოგცემთ, თუკი მასში კომფორტულად იგრძნობთ თავს და სრულფასოვნად დაიხარჯებით.

ყველა სტატია შექმნილია არასამთავრობო ორგანიზაცია "დენდრონის" ბაზაზე და მათზე ვრცელდება საავტორო უფლებები.

პარტნიორები

გაგვიზიარე შენი აზრი

ასევე შეიძლება დაგაინტერესოთ:

სტატია მომზადებულია ფსიქოთერაპიის ქართული ფედერაციის ბაზაზე ოჯახის
კონსულტანტის სასწავლო პროგრამის ფარგლებში და ის დაცულია საავტორო
უფლებებით.

ავტორი: მაია ბეგაშვილი
ექიმი ფსიქოთერაპევტი- სახელმწიფო
ლიცენზია, ECP სერტიფიცირებული ფსიქოთერაპევტი, ECIP ინტეგრირებული
ფსიქოთერაპიის ევროპული სერტიფიკატის მფლობელი ფსიქოთერაპევტი,
ფსიქოთერაპიის ქართული ფედერაციის პრეზიდენტი, მენტალური
ჯანმრთელობისა და ინტეგრირებული ფსიქოთერაპიის საერთაშორისო აკადემიის
აკადემიური ხელმძღვანელი, ინტეგრირებული ფსიქოთერაპიის ევროპული
ასოციაციის EAIP  წევრთა კომიტეტის ექსპერტი.

ოჯახი არის საზოგადოების უმცირესი
მოდელი, რომელშიც სრულად არის წარმოდგენილი საზოგადოების სახე.
სტატია მომზადებულია ფსიქოთერაპიის ქართული ფედერაციის ბაზაზე ოჯახის კონსულტანტის სასწავლო პროგრამის ფარგლებში და ის დაცულია საავტორო უფლებებით.

ავტორი: მაია ბეგაშვილი
ექიმი ფსიქოთერაპევტი- სახელმწიფო ლიცენზია, ECP სერტიფიცირებული ფსიქოთერაპევტი, ECIP ინტეგრირებული ფსიქოთერაპიის ევროპული სერტიფიკატის მფლობელი ფსიქოთერაპევტი, ფსიქოთერაპიის ქართული ფედერაციის პრეზიდენტი, მენტალური ჯანმრთელობისა და ინტეგრირებული ფსიქოთერაპიის საერთაშორისო აკადემიის აკადემიური ხელმძღვანელი, ინტეგრირებული ფსიქოთერაპიის ევროპული ასოციაციის EAIP  წევრთა კომიტეტის ექსპერტი.

ოჯახი არის საზოგადოების უმცირესი მოდელი, რომელშიც სრულად არის წარმოდგენილი საზოგადოების სახე.
ფსიქოთერაპევტთან მომართვის ხშირი
მიზეზი წარუმატებელი, მტკივნეული სასიყვარულო, პარტნიორული და ოჯახური
ურთიერთობებია. ასეთი კლიენტები/პაციენტები მოდიან დაქვეითებული
გუნებ-განწყობის, უხალისობის მტანჯველი განცდებისგან
გასათავისუფლებლად, დაკარგული საკუთარი თავის ხელახლა საპოვნელად,
ურთიერთობის გაუმჯობესების მოტივით. ამ განცდების საფუძველი კი
მტანჯველი მიჯაჭვულობა და ემოციური დამოკიდებულებაა.
სიყვარულის, სხვა ადამიანთან
ყოფნის და გაზიარების სურვილი ბუნებრივია თითოეული ჩვენგანისთვის.
სიყვარული აუცილებლად მოიაზრებს ემოციურ მიჯაჭვულობას მეორე
ადამიანთან.  ჯანსაღ სასიყვარულო ურთიერთობაში ეს მიჯაჭვულობა
სიხარულის, ბედნიერების და სიამოვნების წყაროა, მაშინ როდესაც
ემოციური დამოკიდებულების დროს დაუკმაყოფილებლობის, წყენის,
უნდობლობის, დაუფასებლობის, სინანულის მწარე გრძნობებს აღძრავს და
უბიძგებს ადამიანს მუდმივად აკონტროლოს თავისი პარტნიორის ქმედებები.
რა განსხვავებაა ემოციურ დამოკიდებულებასა და სიყვარულს შორის?
ფსიქოთერაპევტთან მომართვის ხშირი მიზეზი წარუმატებელი, მტკივნეული სასიყვარულო, პარტნიორული და ოჯახური ურთიერთობებია. ასეთი კლიენტები/პაციენტები მოდიან დაქვეითებული გუნებ-განწყობის, უხალისობის მტანჯველი განცდებისგან გასათავისუფლებლად, დაკარგული საკუთარი თავის ხელახლა საპოვნელად, ურთიერთობის გაუმჯობესების მოტივით. ამ განცდების საფუძველი კი მტანჯველი მიჯაჭვულობა და ემოციური დამოკიდებულებაა.
სიყვარულის, სხვა ადამიანთან ყოფნის და გაზიარების სურვილი ბუნებრივია თითოეული ჩვენგანისთვის. სიყვარული აუცილებლად მოიაზრებს ემოციურ მიჯაჭვულობას მეორე ადამიანთან.  ჯანსაღ სასიყვარულო ურთიერთობაში ეს მიჯაჭვულობა სიხარულის, ბედნიერების და სიამოვნების წყაროა, მაშინ როდესაც ემოციური დამოკიდებულების დროს დაუკმაყოფილებლობის, წყენის, უნდობლობის, დაუფასებლობის, სინანულის მწარე გრძნობებს აღძრავს და უბიძგებს ადამიანს მუდმივად აკონტროლოს თავისი პარტნიორის ქმედებები. რა განსხვავებაა ემოციურ დამოკიდებულებასა და სიყვარულს შორის?